سایر مقالات

چند توصیه کارشناسانه برای چیدمان اتاق خواب کودکان

فروشگاه اینترنتی لباس بچه گانه

چند توصیه کارشناسانه برای چیدمان اتاق خواب کودکان

دکوراسیون و نحوه‌ی چیدمان اتاق خواب کودکان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون داخلی است. و از نظر کارشناسان، اهمیت ویژه‌ای در رشد و سلامت فکری کودکان دارد.

روان‌شناسان می‌گویند: اتاق خواب کودکان، اتاقی است که کودک ممکن است، ساعت‌های متمادی را در آن صرف کند. لذا بدین‌جهت است که از رنگ دیوار اتاق خواب کودک گرفته. تا محل قرار گرفتن تخت و انتخاب وسایل تزیینی و دیوارکوب‌ها و… می‌توانند بر شادمانی و طراوت روحیه او تاثیر مستقیمی بگذارند. و این مهمی است که متاسفانه بسیاری از والدین از آن غافلند و بدان التفات نمی‌کنند. راه‌های زیادی هست برای بهتر شدن روحیه خود یا فرزندان. و حتی بهینه‌تر کردن فضای اتاق کودک برای کاربردهای بیشتر که امتحان کردن آنها دور از لطف نیست.

چیدمان اتاق خواب کودکان، علاوه بر دانش، به مقداری ذوق و سلیقه هم نیاز دارد. تا بتوانید همگام با رعایت برخی از این نکات، اتاقی ایده‌آل برای کودکانتان مهیا کنید.

اتاق کودک کجا باشد؟
با توجه به روحیه‌ی لطیف کودکان و آسیب پذیری بالای آنان پیشنهاد می‌کنیم، بهترین اتاق منزل را برای کودک دلبندتان در نظر بگیرید. در نظر گرفتن اتاقی که نورگیر نیست و روشنایی کافی ندارد. و یا اتاقی که نزدیک حمام، دستشویی و یا آشپرخانه است، هرگز به عنوان اتاق کودک توصیه نمی‌شود.

چه رنگی برای اتاق کودک مناسب است؟
یادتان باشد که اولویت با علاقه خود بچه‌هاست. روان‌شناسان می‌گویند: شخصیت افراد از همان کودکی شکل می‌گیرد. و اتاق کودک می‌تواند بسان آینه‌ای باشد برای انعکاس شخصیت او. پس برای تکامل بهینه شخصیت کودک بهتر است او را در انتخاب رنگ اتاق‌اش آزاد بگذارید و از او نظرخواهی کنید.

البته پیشنهاد می کنیم برای اجتناب از انتخاب طرح و رنگ های غیرمعقول توسط آنها، محدودیتی را در رنگ های گزینشی آنان تعیین کنید.

اما اگر کودکتان کوچکتر از سه سال است و نمی تواند رنگ مورد علاقه خود را بیان کند. توصیه می‌کنیم از رنگ های روشن همچون زرد، صورتی کمرنگ، بنفش کمرنگ و سبز روشن برای رنگ دیوار اتاق بچه‌ها استفاده کنید. رنگ‌های مذکور مایه‌ی نشاط و آرامش کودک هستند. و خواب آرامی را برای او موجب می‌شوند.

مبلمان اتاق کودک فراموش نشود!
برای مبلمان اتاق کودک، طراحی‌های جالب و زیبایی مطابق با علاقه و روحیه کودکان، در بازار موجود است.

اتاق دختران را می‌توان همچون اتاق پرنسس‌ها صورتی و رمانتیک. و اتاق پسران را همانند قهرمانان یا اتومبیل سواران طراحی و تزئین کرد. مثلاً می‌توانید تختخوابش را به شکل ماشین مسابقه انتخاب کنید.

در مبلمان اتاق به موارد ذیل توجه کنید.
بهتر است تخت کودک را به عریض‌ترین دیوار اتاق خواب که ترجیحاً روبروی در اتاق است، تکیه دهید.

اگر دو فرزند دارید، سعی کنید حتی الامکان از تخت‌های دوطبقه استفاده نکنید. تخت‌های دوطبقه به دو دلیل روان‌شناسانه مناسب نیستند. کودکی که در طبقه اول می‌خوابد به دلیل از دست دادن فضای باز بالای سرش، احساس راحتی نمی‌کند. و همین موضوع می‌تواند در آینده باعث فشار عصبی او شود، و اما کودکی که در طبقه بالا می‌خوابد به خاطر فضای خالی که در زیر محل خوابش وجود دارد احساس ناامنی می‌کند. و چنین احساسی می‌تواند در بزرگسالی تاثیرات بدی بر روحیه‌اش بگذارد.

بهتر است کنار تخت کودک، از یک صندلی راحتی، میز کوچک و چراغ خوابی با نور ملایم و رنگی استفاده کنید.

کمدهای دیواری و کشوهای اتاق خواب را با خلاقیت و قدرت تخیل خود تمیز و جمع و جور کنید. مثلا، می‌توانید جاجورابی را به در کمد آویزان کنید و عینک آفتابی، گل سر، بدلیجات کوچک را در آن بگذارید.

در مکان مناسبی از اتاق، قفسه کتاب، میز و صندلی و چراغ مطالعه‌ای بگذارید تا کودک برای کتاب‌خواندن تشویق شود.

قفسه‌های دیواری چند طبقه فراموشتان نشود. می‌توانید طبقه‌ای از آن را، برای گذاشتن اسباب‌بازی‌های کودک مورد استفاده قرار دهید. و در طبقه‌ای دیگر کتاب و یا وسایل کار دستی‌اش مثل مقوا، ماژیک، مدادشمعی، چسب و … را بگذارید.

چوب‌لباسی زیبایی با طرح‌های کودکانه خریداری کنید. و کنار درب اتاق کودک بگذارید. در صورت کمبود جا، می‌توانید از آن استفاده‌ی دیگری هم داشته باشید. مثلاً سبد یا کیسه‌ی پارچه‌ای با طرح‌های رنگارنگ به آن بیاویزید. جوراب یا لباس زیر کودک و … را در آن بگذارید.

تزئین اتاق کودکان، نیارمند ابتکار است!

در تزئین اتاق کودک به نکات ذیل توجه کنید.
از تخیل‌تان استفاده کنید. و دیوارهای اتاق کودک را به طرز مبتکرانه‌ای با نقاشی‌های کشیده شده او تزئین کنید. و یا از آلبوم‌ها و عکس‌های ویژه در مجلات و اینترنت کمک بگیرید.

همچنین می‌توانید، قاب ساده‌ای به دیوار بزنید و نقاشی‌ها و کارهای هنری کودک را بر روی آن بگذارید. و یا بین دو دیوار روبرو بند رنگینی نصب کنید و نقاشی‌های کودک را با گیره لباس به آن وصل کنید.

بهترین تزئین برای دیوارهای اتاق کودک، استفاده از عکس‌های خود کودک است.

می‌توانید برخی از عکس‌های قاب‌شده کودک را به دیوار و یا به تخته شاسی او بچسبانید. نکته‌ی بسیار مهم، در تزئین اتاق خواب کودک این است که از قرار دادن تصاویر حیوانات وحشی و درنده به شدت اجتناب کنید. و به جای آنها، از عکس‌هایی استفاده کنید که حس خلاقیت و آرامش را در کودک تقویت نماید.

 

 

 

 

این مطلبِ یکتا متعلق به سایت تی‌تی‌گل است.

پوشاک بچه‌گانه، دخترانه، پسرانه|فروشگاه اینترنتی تی‌تی‌گل، فروشگاه آنلاین|خرید لباس کودک و نوجوان، ارزان، جنس خوب، باکیفیت|شیک، اسپرت، مجلسی|بهاره، تابستانی، پاییزه، زمستانی|ایرانی، ترک، چینی،تایوانی|پیراهن، کاپشن، شومیز، تیشرت، تاپ، دامن، شلوار کتان و جین، شلوارک، لباس ست، سرهمی، لباس مجلسی، جوراب، جوراب‌شلواری، کیف، کوله‌پشتی، کفش، لباس زیر، بافت، سرهمی، زیردگمه، پاپوش، صندل، کلاه، عینک، هدبند، گل‌سر، دستمال گردن، شال، ساسبند، پاپیون، کش‌مو، ادکلن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *